Kupiłeś mieszkanie? Sprawdź, czy musisz zgłosić ten zakup do urzędu skarbowego!

W Atrium Nieruchomości we Włocławku nie tylko pomagamy Ci znaleźć idealną nieruchomość, ale też wyjaśniamy, co dalej po zakupie. Jedno z najczęstszych pytań brzmi:
Czy muszę zgłaszać zakup mieszkania do urzędu skarbowego?

Odpowiedź brzmi: to zależy od tego, skąd kupujesz nieruchomość.

Zakup z rynku pierwotnego (od dewelopera):

✅ Nie musisz nic zgłaszać.
➡️ W cenę mieszkania jest już wliczony podatek VAT, a formalności podatkowe załatwia deweloper.
➡️ Wszystkie informacje trafiają do urzędu automatycznie – Ty nie musisz podejmować żadnych dodatkowych działań.

Zakup z rynku wtórnego (od osoby prywatnej):

Tak – trzeba zgłosić zakup i zapłacić podatek PCC (2%).
➡️ Masz na to 14 dni od podpisania aktu notarialnego.
➡️ Składasz formularz PCC-3 i wpłacasz należny podatek na konto urzędu skarbowego.

Dobra wiadomość: W praktyce, jeśli akt przygotowuje notariusz (a tak jest niemal zawsze), to on:
✔️ sporządza i wysyła za Ciebie deklarację,
✔️ pobiera podatek przy podpisywaniu umowy,
✔️ przekazuje go do urzędu skarbowego.

Czyli Ty nie musisz już tego dodatkowo zgłaszać – ale warto wiedzieć, jak to działa.

A co z innymi zgłoszeniami?

Jeśli kupiłeś nieruchomość i będziesz w niej mieszkać, pamiętaj także o:

  • zgłoszeniu jej jako miejsce zameldowania,
  • zgłoszeniu do urzędu miasta/gminy w celu naliczenia     podatku od nieruchomości – masz na to 14 dni od zakupu.

Zgubne może być przekonanie, że „wszystko zrobi się samo”. Dlatego my w Atrium Nieruchomości stawiamy nie tylko na transakcje, ale i na edukację klienta.

Odwiedź nas w biurze Atrium Nieruchomości – Włocławek, ul. Piekarska 4
Zadzwoń: 726-405-827

Atrium Nieruchomości – Włocławek
Profesjonalnie. Skutecznie. Z sercem.